Mijn favoriet! De Barcelona Chair van Mies van der Rohe
Vanaf nu ga ik ook wat schrijven over de mid-century designers. Om maar een voorbeeld te noemen: Arne Jacobsen , Mies van der Rohe en nog vele anderen. De stijl Bauhaus heeft me direct gegrepen door mijn opleiding waarin me gevraagd werd om hierover een werkstuk te maken. Misschien wordt u hierin net zo enthousiast als ik.
U krijgt in ieder geval meer een gevoel bij het artikel dat u kan of gaat kopen, of het nu een lamp of een stoel is. Het is altijd leuk om te weten , en ook te vertellen, wie de designer achter het product is. Ik ga het nu eerst hebben over Mies van der Rohe die de Barcelona Chair heeft ontworpen.
Mies van der Rohe was geboren in Aken te Duitsland op 27 maart 1886. Als zoon van een steenhouwer ging hij een opleiding volgen tot meubelontwerper. Daarna kwam hij aan het werk bij Peter Behrens, een architect en vormgever. Mies van der Rohe heeft zichzelf zonder een universitaire opleiding opgewerkt tot een architect.
Als architect is hij te herkennen door gebruik van heldere opgemeten vormen en door precies gebruik van glas, staal en natuursteen. Van hem is de uitspraak “less is more”. Hij hield van eenvoudig en gestroomlijnd dat voorkomt in zowel zijn meubilair als in de architectuur.
In 1929 werd hij gevraagd door de Duitse regering om het Duitse paviljoen te ontwerpen ter gelegenheid van de wereldkunsttentoonstelling in Barcelona.
Daarnaast ontwierp hij de Barcelona chair bekleed met wit geitenleer voor de Spaanse koning Alsonso XIII en Koningin Euginie om als rustplaats te dienen tijdens openingsceremonie van deze Expo. Deze stoelen waren de enige meubelen in het gebouw en het moest een belangrijke stoel, elegant, monumentaal en dus geen keukenstoel worden.
“De stoel is een heel moeilijk object. Iedereen die ooit geprobeerd heeft er één te maken weet dat. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden en veel problemen – de stoel moet licht zijn, hij moet sterk zijn, hij moet comfortabel zijn. Het is bijna makkelijker een wolkenkrabber te maken dan een stoel.” – Mies 1930
Het frame is gemaakt van hard veerkrachtig plat staal met gepolijste afwerking in hoogglans. De tuigleren singels ondersteunen de kussens waarvan de bekleding gestoffeerd is in leder met lederen bies en met knopen in leder; elk ledervlak is op een afzonderlijke mal gesneden.
In 1950 heeft Mies van der Rohe opnieuw de stoel ontworpen om gebruik te kunnen maken van roestvrij staal wat door een recente ontwikkeling in de technologie beschikbaar was gekomen.
In 1930 werd Mies van der Rohe op verzoek van Walter Gropius directeur van het Bauhaus.
Deze kunst- en architectuurschool had een grote impact op de westerse architectuur. Het Bauhaus werd in 1933 door de Gestapo overvallen en voordat het jaar om was, is er besloten om de school te sluiten.
Door de uitbraak van de Wereldoorlog II, verhuisde Mies naar Amerika. Daar leidde hij de architectuurafdeling bij het Instituut van Illinois van Technologie. Door zijn baan,inzet en door zijn iconische stukken van architectuur die in Chicago staan, werd hij in 1944 een Amerikaans staatsburger.
Het meest in het bijzonder, ontwierp Mies de tijdloze Barcelona chair, Barcelona tafel, de BRNO stoel en nog vele andere stukken.
De originele Barcelona Chair is aan de volgende punten te herkennen: De stoel dient in het Duitse bedrijf Knoll Studio geproduceerd te zijn en in alle stoelen is het logo van Knoll Studio en de handtekening van Mies in het frame geprint.
De replica’s zijn niet voorzien van deze kenmerken.